La seguretat en els serveis TIC: el projecte ENS

La Universitat de Barcelona, com totes les universitats públiques de l’estat, està immersa en el procés d’adequació a l’ENS. L’ENS és l’Esquema Nacional de Seguridad, definit al Reial Decret 3/2010 i d’obligat compliment, que recull una sèrie de principis bàsics, requisits mínims i mesures de seguretat que permeten garantir la fiabilitat dels tràmits electrònics entre el ciutadà i les administracions públiques.

ens

En el nostre cas, aquests “tràmits” s’identifiquen amb alguns dels serveis o transaccions electròniques que ofereix la UB a través de l’Àrea TIC: matriculació, seu electrònica, gestió de beques, etc.

L’ENS crea un marc metodològic per a l’aplicació de la LOPD i d’altres lleis, de manera que, a més de fer seves les premisses de la protecció de dades, també s’encarrega de vetllar per la seguretat dels serveis, assegurant un correcte funcionament que preservi les seves qualitats: disponibilitat, integritat, confidencialitat, traçabilitat i autenticitat.

Els objectius principals d’aquest procés d’adequació a l’ENS són:

• A curt termini, efectuar una valoració del nivell de seguretat dels serveis identificats i proposar, si calgués, mesures de seguretat complementàries.

• A llarg termini, establir una metodologia de treball per a la “gestió de la seguretat” a la UB que funcioni de manera continuada per poder mantenir els riscs que afecten a la informació i a les transaccions electròniques dins d’un llindar acceptable per l’organització, així com donar compliment als requisits definits per la legislació.

Un comentari a “La seguretat en els serveis TIC: el projecte ENS

1. Retroenllaç: Obligatorietat del canvi de contransenya | BlogTIC UB