Actualització del sistema operatiu de la xarxa de telecomunicacions

En les últimes setmanes,  amb la finalitat de millorar la fiabilitat i la seguretat de la xarxa,  s’ha procedit a actualitzar  el sistema operatiu dels 34 nodes que connecten els diferents edificis de la UB amb el Nucli de la Xarxa i de tot l’equipament de xarxa del Centre de Processament de Dades (CPD) situat a l’edifici Pavelló Rosa.  En paral·lel s’ha començat a programar els nodes de la xarxa per millorar la seva resistència als atacs informàtics.

UBNet,  la xarxa de la Universitat de Barcelona es construeix a partir d’un nucli d’alta velocitat que arriba fins a tots els campus de la UB i que està format per 6 nodes de comunicacions anomenats A, B, C, D, E i F i connectats amb enllaços de 10Gbps:  3 equips estan  en els campus de Mundet, Humanitats i l’edifici Pavelló Rosa i els altres 3 en el campus Diagonal.  Cada node té característiques d’alta disponibilitat gràcies a que disposa de doble CPU, doble font d’alimentació elèctrica i estan instal·lats en una sala amb aire condicionat i SAI.

Per millorar la fiabilitat de les aplicacions corporatives el node del CPD Corporatiu s’ha redundat en 3 equips idèntics que es connecten amb 2 nodes del nucli mitjançant 2 circuits de 3Gbps.  I  les 18  agrupacions en que s’han dividit els servidors es connecten amb ell amb 2 circuits de 1Gbps cadascuna.

Hi han 2 sortides cap a Internet amb una velocitat de 1Gbps cadascuna  les quals es connecten a 2 nodes del nucli per millorar la fiabilitat.  En una situació normal el professorat i els serveis surten per una i les aules i el PCB per l’altre. En cas de fallida  d’una el tràfic s’envia automàticament per la que funciona.

Per a més informació sobre la xarxa podeu consultar la presentació UBNet, una xarxa d’operador en un entorn universitari realitzada en la Trobada de l’Anella Científica: Reptes i oportunitats de les xarxes de recerca.